Specialist

Hoe vis je talent uit de krappe vijver met kandidaten?4 min lezen

By 8 maart 2019 No Comments

De meeste grote bedrijven hebben hun eigen HR-afdeling om nieuw talent te werven. Met professionele recruiters, moderne technologie en veel ervaring. Als kleine of iets grotere ondernemer moet je dat meestal zelf zien te organiseren. Hierbij geven we je een paar tips hoe je dat slim kunt aanpakken.

In de huidige arbeidsmarkt is het steeds lastiger om goed personeel te vinden. Voor HR-professionals is het dagelijkse kost. Zij hebben er hun vak van gemaakt om de beste kandidaten te vinden en die vervolgens te verleiden tot een sollicitatie.

Tip 1: Onderzoek eens of je gebruik kunt maken van een zelfstandige recruiting professional of een gespecialiseerd recruiting bureau. Ook in ons netwerk zijn specialisten die je daarbij kunnen helpen.

Ben jij aantrekkelijk?

Behalve dat de arbeidsmarkt krap is en er weinig sollicitanten beschikbaar zijn, is het verloop van personeel hoger dan ooit. Mensen blijven telkens maar een paar jaar bij een werkgever om daarna over te stappen naar een nieuwe omgeving. Een 25- of 40-jarig werkjubileum komt steeds minder voor.

Tip 2: Zorg ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever bent

De kandidaten die zich wel in de vijver bevinden, moeten jou kunnen vinden. Én ze moeten jou een aantrekkelijke werkgever vinden. Meer hierover lees je in mijn blog Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor je personeel

Vindbaarheid

Hoe kunnen kandidaten jou vinden? Er staan tenslotte meer dan 250.000 vacatures uit. Een  vacature plaatsen op een van de grote vacaturesites? Kun je proberen, maar ook daar moet je gevonden worden. En dat betekent dus dat je moet opvallen. Om een premium (lees: opvallende) plek op zo’n website te krijgen, moet je meestal flink betalen.

Je kunt natuurlijk altijd vanaf het dak van jouw bedrijf “ik zoek iemand” roepen, in de hoop dat iemand die op zoek is naar iets anders én die over de gewenste kwaliteiten beschikt, je hoort.

Maar zoals ik ertegenaan kijk, begint alles met het kennen van jouw doelgroep.

De ideale kandidaat

Tip 3: Creëer een goed beeld van jouw ideale kandidaat

Wie is die kandidaat? Welke eigenschappen, kenmerken en kwaliteiten zoek ik in de ideale kandidaat? En heel belangrijk, waar kan ik hem of haar vinden? En dan met name in de huidige digitale wereld.

Als je weet wie je zoekt én waar je hem of haar kunt vinden, dan ben je al een heel eind op weg.

Vacaturetekst

Je kunt nu heel gericht een vacaturetekst (laten) opstellen die jouw doelgroep aanspreekt. Denk daarbij ook aan arbeidsvoorwaarden die jouw doelgroep aanspreken. Dat helpt namelijk om aantrekkelijk gevonden te worden.

Zoek je een ‘verkooptijger’, dan spreekt een mooi opgetuigd bonus- of prestatiebeloningssysteem zeker aan. Zoek je een medewerker voor het magazijn, dan zijn het aantal vakantiedagen of flexibele werktijden waarschijnlijk interessanter.

Tip 4: Is jouw doelgroep jong? Overweeg dan om een vlog te maken waarin je de vacature wereldkundig maakt. Dat spreekt gegarandeerd aan.

Arbeidsmarktcommunicatie

Heb je een goede vacaturetekst of vlog, dan moet je die nog onder de aandacht van jouw doelgroep brengen. Als je weet wáar in de digitale wereld die aanwezig is – op Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter – dan kun je overwegen om de vacature ook op dat medium kenbaar te maken.

Tip 5: Om jouw bereik te vergroten, kun je jouw bericht voor een korte periode op dat medium promoten.

Tip 6: Zorg ervoor dat in dat bericht alle informatie over jouw bedrijf staat. Zoals je weet, gebeurt tegenwoordig alles op een schermpje van slechts 6 bij 11 cm…

Sollicitatieprocedure

Tip 7: Zorg dat je voorbereid bent om snel te kunnen schakelen zodra de eerste kandidaten zich melden.

Daarmee bedoel ik dat je mensen op korte termijn kunt ontvangen of tenminste telefonisch te woord kunt staan. En dat jij ze uitleg kunt geven over hoe het er in jouw bedrijf aan toegaat, wat de functie inhoudt en wat de arbeidsvoorwaarden zijn, zoals het salaris, de vakantiedagen en eventuele bonussen.

En zorg dat je voorbereid bent op vragen over bijvoorbeeld de promotie- en opleidingsmogelijkheden, wat jij verwacht van de kandidaat en van jouw werknemers.

Tip 8: Wees helder over de selectieprocedure. Dat geldt voor iedereen die erbij betrokken is.

Hoe verloopt de procedure? Hoeveel gesprekken worden er met de kandidaten gevoerd? Wanneer hoort de kandidaat of hij wel of niet door is naar de volgende ronde?

Snelheid is voor veel mensen belangrijk. Bovendien is het voor iedereen belangrijk om te weten waar hij aan toe is. Wees daar dus helder over, en kom afspraken en beloften na.

Ondersteuning bij werving en selectie

Alles bij elkaar is het best veel om over na te denken en voor te bereiden. Je kunt dit alleen doen of samen met een collega of partner. Bedenk dat er ook professionals zijn die dit werk dagelijks doen. Mocht je dat willen, kunnen zij je bij een deel van de werkzaamheden helpen.

Meer weten? Op onze website vind je veel meer informatie over het werven en aannemen van personeel. Bovendien vind je in onze kennisbank alle informatie over het ondernemerschap. Nog vragen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Het Masters netwerk is dé specialist op het gebied van online ondersteuning van MKB-ondernemers op financieel, fiscaal en personeel gebied.

Geschreven door: Jos Achterberg, Masters netwerk

Leave a Reply