Specialist

Wat jij kunt doen bij psychisch verzuim in je onderneming3 min lezen

By 15 april 2019 No Comments

Steeds meer MKB-ondernemers krijgen te maken met zieke medewerkers als gevolg van psychische klachten. 34% van de mensen die langer dan 6 weken ziek zijn, valt om die reden uit. Wat je hier als werkgever zelf aan kunt doen, lees je in dit artikel.

Medewerkers zijn vaker en langer ziek

Het gemiddelde verzuim van medewerkers in het MKB (tot 200 medewerkers) is in de eerste helft van 2018 licht gestegen naar 3,7% ten opzichte van 3,5% in 2017. Daarmee ligt het nog altijd een procent lager dan bij grotere bedrijven.

Werknemers zijn niet alleen vaker ziek, ook duurt het herstel langer. Van het totale verzuim duurt 21% van het aantal meldingen in 2018 langer dan 6 weken. Er is met name ook een stijging van het verzuim onder oudere werknemers. 10% van de werknemers ouder dan 45 jaar is na 375 dagen nog niet hersteld. Bij de 55+ groep is dat zelfs 398 dagen.

Psychisch verzuim

De trend die het meeste zorgen baart, is dat het psychisch verzuim ieder jaar toeneemt. Het aandeel psychisch verzuim was in 2016 30%, in 2017 33% en in de eerste helft van 2018 is dit opgelopen naar 34%.

Het duurt bij werknemers die verzuimen met psychische klachten steeds langer voordat ze weer aan het werk zijn. Gemiddeld 220 dagen in de eerste helft van 2018 ten opzichte van 197 dagen in 2017 en 167 dagen in 2016. Een verzuimdag kost gemiddeld 250 euro.

Financiële problemen

Het is bekend dat financiële problemen een belangrijke oorzaak zijn van psychische klachten. Het leidt vaak tot verzuim, een verminderde motivatie en concentratieproblemen.

Door in een vroegtijdig stadium bij jouw medewerker te informeren naar eventuele financiële problemen kun je hem of haar helpen. Het is al een hele stap als je het bespreekbaar maakt. Vervolgens kun je hem of haar aanbieden te helpen bij het oplossen van de problemen. Een praktische en succesvolle aanpak is budgetcoaching.

Wat is budgetcoaching?

Een budgetcoach helpt de situatie inzichtelijk te maken. Daarbij houdt hij of zij rekening met alle aspecten die meespelen, zowel in de privésfeer als op het werk. Waar mogelijk worden er betalingsregelingen getroffen, zodat er gelijk aan een oplossing wordt gewerkt. Het doel van budgetcoaching is om ervoor te zorgen dat er een stabiele situatie ontstaat.

De budgetcoach is geregistreerd bij de Autoriteit voor Persoonsgegevens en heeft zich dus te houden aan de regels wat betreft privacy.

De voordelen van budgetcoaching

Misschien denk je, waarom zou ik me als ondernemer met de financiële problemen van mijn personeel bemoeien? Het antwoord hierop lees je hieronder. Maar het komt erop neer dat het zowel jou als jouw medewerker zoveel kan opleveren!

De voordelen voor de medewerker zijn:

  • Een betere gemoedsrust
  • Minder spanningen met partner/in het gezin
  • Meer kans op gezond blijven
  • Betere motivatie

 

De voordelen voor jou als werkgever zijn:

  • de motivatie en loyaliteit van jouw medewerkers gaat omhoog
  • je kunt kosten besparen op de loonadministratie
  • ziekteverzuim terugdringen
  • jouw medewerkers langer behouden

 

Wat kost budgetcoaching?

In de praktijk blijkt dat budgetcoaching financieel meer oplevert dan dat het kost. Denk aan de kostenbesparingen, het terugdringen van het ziekteverzuim en een hogere productiviteit.

Meer weten? Op de website van het Masters netwerk vind je alle informatie over het ondernemerschap. Heb je vragen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Het Masters Netwerk is dé specialist op het gebied van online ondersteuning van MKB-ondernemers op financieel, fiscaal en personeel gebied.

 

Geschreven door: Rob van der Klaauw, Budgetcoachplein B.V. – onderdeel van Masters netwerk

Leave a Reply