Specialist

Werving en selectie: hoe trek je de juiste kandidaten aan?4 min lezen

Door: 9 augustus 2018 Geen Reacties

In een krappe arbeidsmarkt is het niet altijd makkelijk om goede kandidaten voor jouw vacature te vinden. Maar met een nauwkeurige voorbereiding, een helder profiel en de juiste kanalen kom je al een heel eind.

Werving en selectie

Volgens Wikipedia is werving en selectie:

“Het proces van aantrekken, selecteren en aanstellen van geschikte kandidaten voor een vaste of tijdelijke baan in lijn met de strategie en de doelstellingen van een organisatie.”

In dit artikel behandel ik het aantrekken van kandidaten. Over het selecteren en het aanstellen van kandidaten komt binnenkort een artikel online op de website van Masters netwerk.

Strategie

Het spreekt voor zich dat iedere organisatie gebaat is bij een strategie en doelstellingen. Vaak zijn die ook vastgelegd en zijn alle medewerkers ervan op de hoogte. Als ondernemer moet je je de vragen stellen:

  • Waarom ben ik er?
  • Wat maakt mijn organisatie bijzonder?, en
  • Welke toegevoegde waarde lever ik voor mijn doelgroep?

Denk je ‘dat is toch logisch’, stel deze vragen dan eens aan jouw medewerkers en hoor hoe zij hierover denken. Zeer leerzaam, kan ik je vertellen.

Terug naar werving & selectie. Voor de recruitment van nieuw personeel gaan we ervan uit dat je een open plek ofwel een vacature hebt in jouw organisatie. Die is wellicht ontstaan door groei van jouw onderneming of door het weggaan van een medewerker.

Wie zoek je?

Als het goed is, heb je een functieprofiel. Heb je die niet, dan is dat een goede om mee te beginnen. Beschrijf wat de functie of rol inhoudt. Wat wordt er van een medewerker in die functie of rol verwacht, wat gaat ‘ie doen en welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden krijgt hij of zij.

Eisen

Vervolgens stel je op welke kwaliteiten de kandidaat nodig heeft om de functie goed uit te voeren. Zijn er specifieke opleidingseisen, worden er eisen gesteld aan certificeringen en is ervaring belangrijk. Bedenk ook of het echt noodzakelijk is dat de medewerker 5 dagen per week op kantoor zit. Misschien kan hij wel een deel van het werk vanuit huis doen.  

Overdrijf niet bij het stellen van eisen. Je komt soms advertenties tegen die praktisch onhaalbaar zijn. Als je een medewerker zoekt die bekend is met blockchain technologie, vraag dan niet om 10 jaar ervaring. Misschien lopen er een of twee mensen in Nederland rond die daaraan voldoen, maar de kans dat je die binnenhaalt is praktisch nul. Kom je hier zelf niet goed uit, vraag dan een van onze HR-adviseurs om je te helpen.

Persoonlijke eigenschappen

Daarna beschrijf je het soort kandidaat dat je graag in jouw organisatie wilt hebben. Daar ben je tenslotte naar op zoek, de ideale medewerker. Heb je iemand nodig die zeer commercieel is of juist iemand die heel secuur is, erg op de details let of goed kan luisteren en adviseren. Iemand die kan enthousiasmeren en leiden of juist iemand die zich graag laat leiden. Het gaat hier om persoonlijke eigenschappen, het karakter van jouw toekomstige medewerker.

Nu het huiswerk is gedaan, kun je de boer op.

Vacature plaatsen

Maar waar zitten de mensen die ik nodig heb? En hoe zorg ik ervoor dat die mensen mijn bedrijf en mijn vacature kennen?

Om jouw doelgroep te bereiken, moet je zijn waar jouw doelgroep zich bevindt. Dat is tegenwoordig dus op internet: op vacaturesites, op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+. Ben je met jouw onderneming al aanwezig op social media? Dan weet je wat je te doen staat: die vacature online zetten. En natuurlijk zet je de vacature ook op jouw eigen website.

Juiste kanalen?

Maar hoeveel mensen bezoeken maandelijks jouw website (check Google Analytics) of zien jouw organisatie op social media? Hoeveel daarvan lezen jouw vacature en hoeveel daarvan zijn er op dat moment ook op zoek naar jouw baan?

Je kunt jouw vacature gaan promoten op social media. Maar daar heb je budget voor nodig. Een alternatief is om jouw vacature op een of meerdere vacaturesites te zetten.

Vacaturesite

Het Masters netwerk werkt nauw samen met Twiglers. Zij hebben speciaal voor het MKB een goedkope oplossing gemaakt waarbij je no-cure no-pay jouw vacature plaatst op een van hun branchespecifieke vacaturesites. Het enige dat je betaalt is een klein bedrag voor iedere kandidaat die je via hen binnenkrijgt.

En heb je regelmatig vacatures, dan kun je waarschijnlijk het beste gebruikmaken van een ‘Werken bij…’-site van Twiglers. Hierop kun je dan al jouw vacatures kwijt. Informeer bij onze Masters als je hier meer over wilt weten.

Informatie voor MKB-ondernemers

Nog vragen? Op de website van het Masters netwerk vind je veel meer informatie over werving & selectie.

Bovendien vind je in onze kennisbank heel veel informatie over het ondernemerschap. Heb je een specifieke vraag of wil je advies? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Het Masters netwerk is dé specialist op het gebied van online ondersteuning van MKB-ondernemers op financieel, fiscaal en personeel gebied.

 

Geschreven door: Jos Achterberg, Masters netwerk

Laat een reactie achter