Websites

Een website die niet geschikt is voor mobiele gebruikers, kan ècht niet meer3 min lezen

Door: 2 februari 2017 Geen Reacties

Nu het grootste deel van de websitebezoekers via de telefoon binnenkomt, kan een bedrijf niet meer om mobiele gebruiksvriendelijkheid heen. Hier volgen een aantal tips om uw website te optimaliseren voor mobiele bezoekers.

Doe eens een onderzoek

Met Google Analytics kunt u zien wat de verhouding is op uw website tussen mobiele en desktop gebruikers. Bovendien kunt u het gedrag volgen van mensen die via mobiel of desktop uw site bezoeken. Op het moment dat er meer mobiele gebruikers zijn, zorg dan dat de content van de website voor deze groep geoptimaliseerd is. Dit noemen we mobile first. Google Analytics is een gratis statistiekentool voor website die door Google wordt aangeboden. Door middel van een klein script dat u zelf, of uw websitebouwer kan plaatsen, kunt u het gedrag van bezoekers analyseren.

Voor meer informatie: kijk op google analytics

Gebruiksvriendelijkheid

De mobiele weergave van de website moet gebruiksvriendelijk zijn. Alle functies moeten volledig werken op de mobiel, en bovendien moet alle inhoud die op de desktop te zien is mobiel toegankelijk zijn. Een uitgeklede versie van de website voor de mobiel is niet meer van deze tijd. Waar voorheen losse mobiele websites een oplossing waren, is tegenwoordig de website responsive. Dit betekent dat de website zichzelf aanpast naar het juiste schermformaat.

Houd vooral ook rekening met de manier waarop mensen hun mobiel gebruiken. Plaats bijvoorbeeld geen knoppen op plekken op het scherm waar mensen gewend zijn te scrollen. En natuurlijk is het belangrijk om de knoppen groot genoeg te maken om te voorkomen dat de (potentiële) klanten gefrustreerd raken en de website verlaten (wat overigens ook direct bijdraagt aan een betere positie in Google).

Zorg voor snelheid

Een website moet snel kunnen laden, anders zijn mensen zo weg. Waar desktop pc’s draaien op relatief snelle netwerken is de mobiele ontvangst niet overal even goed. Dit betekent dat op een 3G netwerk een mobiele telefoon relatief veel moeite heeft om content te laden. U kunt dit zelf beïnvloeden door er voor te zorgen dat de plaatjes die u gebruikt gecomprimeerd zijn. Dit kunt u doen met programma’s zoals Photoshop of (gratis) tools die op websites aangeboden worden.

Uw websitebouwer kan dit ook beïnvloeden door het aantal in te laden bestanden (zoals speciale lettertypes, scripts e.d.) te beperken. Hoe meer er geladen moet worden, hoe langer het duurt voordat de pagina zichtbaar wordt.

‘Googlevriendelijk’

Google zet zich al jaren in om de mobielvriendelijkheid van websites te bevorderen, maar gaat vanaf nu (nog) strengere criteria toepassen. Daarbij wordt de mobiele weergave van de website het uitgangspunt voor de index die Google gebruikt. De website moet dus ‘Googlevriendelijk’ zijn. (lees ook ons artikel van vorige week.)

punten die bij gebruiksvriendelijkheid zijn genoemd, ook als criterium bij Google. Is dat allemaal voor elkaar, dan verdient uw mobiele site een positievere beoordeling.

Test hier de mobielvriendelijkheid van uw website

Kernwaarden

De kernwaarden van uw bedrijf moeten ook door de mobiele weergave van uw website uitgedragen worden. Is een speerpunt snelheid? Dan moet de site logischerwijs ook snel zijn. Is klantenservice belangrijk in uw organisatie? Zorg dan dat de klantenservice ook via de mobiele weergave van uw website goed bereikbaar is. Doet u dit niet, dan ontkent u daarmee uw eigen kernwaarden.

Is uw website al geschikt voor de mobiele bezoeker?

Wanneer u onze partner Ondernemerswebsites.nl uw website laat bouwen, wordt er automatisch rekening gehouden met alle voorwaarden die uw website geschikt maken om op een mobiel te kunnen raadplegen. Gebruiksvriendelijk èn Googlevriendelijk!

Naar ondernemerswebsites, voor een website die volledig responsive website