Websites

Uw website goed vindbaar6 min lezen

Door: 26 januari 2017 Geen Reacties

Als u een goede website hebt, wilt u natuurlijk dat mensen die website bezoeken. Anders leidt de site nooit tot nieuwe klanten en slaat u alsnog de plank mis. U moet er dus voor zorgen dat die mooie website via zoekmachines wordt gevonden, en dan vooral via Google.

Om dat te bereiken kunt u uw website optimaliseren. Dit heet Search Engine Optimalisation (SEO). Simpel gezegd betekent het aanpassingen doen aan de site zodat deze goed leesbaar en interpreteerbaar wordt voor zoekmachines.

Wat wil Google?

Het doel van Google is om elke bezoeker zo snel mogelijk de meest relevante informatie te tonen. Het liefst zelfs zónder dat u door hoeft te klikken. Daarom toont Google in de zoekresultaten zelf al informatie uit de site, zoals het weer, openingstijden van winkels of bijvoorbeeld contactinformatie.

Doordat Google u zo snel de juiste informatie laat vinden, maak u graag gebruik van de zoekmachine. Dat leidt automatisch tot meer bezoekers aan wie Google advertenties kan tonen.

Doordat de zoekresultaten steeds zo relevant mogelijk proberen te maken, zal een zoekopdracht niet bij iedereen exact hetzelfde resultaat opleveren. Google in Rotterdam naar een loodgieter en er worden andere bedrijven getoond dan wanneer u in Groningen bent.

Waarom is dat belangrijk?

Het tonen van relevante resultaten is de essentie van de ‘rating’ van de zoekmachine. Uw website moet dus relevant zijn voor het onderwerp waarop gezocht wordt.

Zoekmachine optimalisatie is een heel eigen vakgebied en erg complex. Het begint echter allemaal bij goede inhoud (content). En daar kunt u als kleine ondernemer uitstekend zelf mee aan de slag.

Voorheen was SEO vooral technische optimalisaties en toepassing van trucjes. Dat gaat natuurlijk tegen het doel van Google in, want daarmee worden de handige partijën beloond en niet perse die met de meest relevante inhoud. Tegenwoordig kijkt Google bijvoorbeeld ook naar:

  • De locatie van zowel het bedrijf als de persoon die de zoekopdracht geeft
  • Het ‘gedrag’ van een bezoeker op uw website. Als er wordt gezocht naar ‘personal trainer’ en de gemiddelde bezoeker is na 10 seconden en 1 pagina al verdwenen, dan zal een zoekmachine concluderen dat deze pagina minder of niet relevant is.
  • Wordt uw website veel gedeeld op social media, of zijn er (voor het gezochte onderwerp) relevante websites die naar uw website doorverwijzen? Dat zijn aanwijzingen voor de relevantie van uw website.

Zoekwoorden bepalen

Bepaal, wanneer uw website geoptimaliseerd wordt, op welke termen (zoekwoorden of combinaties van zoekwoorden) u gevonden wilt worden. Kijk daarbij goed naar uw concurrentie, die natuurlijk ook gevonden wil worden op internet. Een zoekmachine moet een bepaalde volgorde kiezen (ranking), dus hoe meer concurrentie u heeft, des te moeilijker het is om hoog in de lijst met zoekresultaten te komen.

Er zijn allerlei tools om de concurrentie op bepaalde zoekwoorden te onderzoeken, maar om deze toe te passen is (technische) kennis nodig. Een eenvoudige manier om vast te stellen welke termen de concurrentie gebruikt, is zelf is op zoveel mogelijk relevante termen te zoeken. Vindt u veel goede websites op een zoektermterm, pagina’s die 100% ‘toegewijd zijn’ op het gezochte onderwerp, (veel) advertenties of bijvoorbeeld websites van grote bedrijven? Dan is de concurrentie op die zoekterm hoog.

Het is voor een kleine ondernemer bijna onmogelijk om hoog in de zoekresultaten te komen op een zoekwoord met veel concurrentie. U kunt dus beter termen met minder concurrentie gebruiken. Zoek naar alternatieve termen (die misschien minder gebruikelijk zijn, maar nog steeds gezocht worden) of maak de termen specifieker door bijvoorbeeld de woonplaats/regio toe te voegen:

  • Richt je op ‘Accountantskantoor Zevenaar’ in plaats van alleen ‘Accountant’ (specifieker en dus minder concurrentie)
  • Kies ‘Bloemen bestellen’ in plaats van ‘Bloemen bezorgen’ (minder gebruikers en dus minder concurrentie)

De kunst is om zoekwoorden te vinden met zo min mogelijk concurrentie en zoveel mogelijk zoekopdrachten (het aantal keer dat een zoekwoord gezocht wordt). Zoekwoorden analyse is bijna weer een vak apart. Wilt u er nog meer over weten?

Lees dan dit artikel.

‘Content is king’

In de wereld van de zoekmachine optimalisatie wordt vaak gezegd dat content (inhoud) het allerbelangrijkst is. Zonder goede teksten kan een website nooit relevant zijn, maar kan een zoekmachine ook nooit bepalen wat het onderwerp van de website is.

Zie een zoekmachine als een robot. Het enige dat die robot kan lezen is de code van de website. In die code geeft een afbeelding geen relevantie. Een zoekmachine kan weinig met de context waarin een tekst wordt geschreven of de extra lading die een afbeelding aan een tekst geeft.

De teksten van de website moeten dus de inhoud bevatten waar u op gevonden wilt worden. Als de term ‘hondentrainer’ nergens in uw tekst voorkomt, kan een zoekmachine nooit bepalen dat u op die term gevonden wilt worden.

Tips om je content te optimaliseren

  • Gebruik kopjes en tussenkopjes. Dit leest prettig voor een bezoeker en een zoekmachine herkent de belangrijke woorden.
  • Zorg voor voldoende inhoud op een pagina. Bezoekers scrollen liever door de tekst naar beneden dan dat ze naar een nieuwe pagina gaan. Als de website daarnaast ook algemene teksten bevat (zoals een afsluitende tekst, die onderaan elke pagina terugkomt) is het belangrijk dat de inhoud van een pagina langer is dan die algemene tekst.
  • Gebruik in de tekst linkjes naar andere onderdelen van uw eigen website of naar externe websites. Zorg daarbij dat de tekst van het linkje overeenkomt met het onderwerp van de pagina waarnaar u verwijst.
  • Maak verschillende pagina’s voor verschillende onderwerpen. Dit worden ‘landingspagina’s’ genoemd. Deze pagina’s richten zich specifiek op een van de zoektermen die u hebt gekozen.
  • Maak goed gebruik van de ‘meta data’ van elke pagina. Per pagina kunt u een titel en een beschrijving meegeven. In vrijwel elk CMS (Content Management Systeem) is dit zelf te beheren. Vraag ernaar bij uw webbouwer

Techniek

De techniek van een website is enorm belangrijk. Slechte techniek kan zelfs de oorzaak zijn van het feit dat de ‘zoekmachine robot’ nooit op uw website terecht komt.

Voor veel kleine ondernemers is het onbegonnen werk om er zelf mee aan de slag te gaan. Het vereist namelijk veel technische kennis. U kunt het beste uw website door een specialist onder de loep laten nemen.

Via onze partner ondernemerswebsites.nl kunt u eenvoudig van start met een nieuwe website die meteen geschikt is voor indexatie door zoekmachines.

Extra tips

  • Kies een slimme domeinnaam. Als deze al het onderwerp (of een deel van het onderwerp) bevat kan dat van grote toegevoegde waarde zijn.
  • Zorg dat de afzonderlijke pagina’s op uw website via logische URL’s te benaderen zijn; www.website.nl/zoekterm zegt veel meer dan www.website.nl/?pagina=1, zowel voor een zoekmachine als voor een bezoeker
  • Via tools van Google zoals Google Analytics en de Google Webmaster tools kunt u het gedrag van bezoekers op uw website zien, maar ook welke zoektermen Google voor jouw website relevant vindt en nog veel meer nuttige informatie. Vaak gebruikt uw webbouwer deze technieken en kan deze u eenvoudig toegang verschaffen.
  • Zoekmachine optimalisatie kost tijd. Het duurt altijd even voor zoekmachines alles hebben verwerkt. Trek dus niet te snel conclusies over het nut van een wijziging

Meer weten?

Dit wat slechts het topje van de ijsberg. Via websites als Frank Watching of via een simpele zoekopdracht ‘basis SEO’ kunt u op internet veel nuttige artikelen terugvinden. Let altijd op de datum van het artikel. De markt ontwikkelt erg snel en artikelen van enkele jaren geleden zijn vaak al sterk verouderd.