Positioneren van je eigen merk
Een korte introductie wie wij zijn: wij zijn Brand of Today. Een creative branding agency uit Amsterdam. Makkelijker gezegd, wij ontwikkelen strategische merken en alle bijbehorende marketing. Zo gaan we van een heldere strategie naar effectieve websites, content, merkuitstraling etc. Door echt midden in jouw onderneming te staan zorgen we voor inzichten die we doorvertalen naar de buitenkant van je onderneming. En natuurlijk ook andersom. Door deze aanpak zorgen we voor een duidelijke boodschap en uitstraling naar de doelgroep, maar ook voor de juiste doelgroep voor jouw merk.
Vanuit MKB Belangen hebben we een speciaal aanbod voor jou: Wil je brainstormen om jouw onderneming duidelijker en sterker in de markt te zetten? Plan dan hier de inspiratiesessie van 2 uur: Hoe sterk is jouw merk? Krijg praktische tips, inzichten, merkmogelijkheden en kom tot een concreet plan. Mocht je nu denken, hier heb ik behoefte aan, klik dan hier. Of bekijk hieronder een aantal tips voor het versterken van jouw merk.
Want misschien herken jij dit gevoel ook wel: je wilt jouw bedrijf zo sterk mogelijk in de markt zetten, maar weet niet aan welke knoppen je moet draaien. Je wilt het bedrijf als merk laten groeien, zodat de herkenbaarheid toeneemt, maar hoe pak je dit praktisch aan? Je hebt een verhaal te delen, een missie te volbrengen, en nog onbekende netwerken te ontketenen.
En wellicht heb je hierin al diverse wegen bewandeld. Online marketing, website vernieuwingen, campagnes of andere content creatie. Als je merkt dat je dit blijft aanpassen, of dat het ergens voelt als kosten in plaats van als investeringen, dan klopt waarschijnlijk de strategische basis niet. Laten we het eerst hebben over branding en positionering, voordat we naar marketing en uitvoering gaan.
Wat is branding?
Als voorbeeld van een bekend en groot merk nemen we Tesla. Het gaat hier niet alleen om elektrische auto’s. Het verhaal gaat om innovatie, over duurzaamheid, over de toekomst op wielen. Het is een beweging, een gedachtegoed. Een sterk merk weet deze emoties op te roepen; het is een verhaal dat blijft hangen. Hun merkuitstraling weerspiegelt dit verhaal. Waardoor iedere marketinguiting ook duidelijk en herkenbaar is.
Is dit dan niet alleen weggelegd voor grote merken?
Wij zijn ervan overtuigd dat ieder bedrijf, iedere ondernemer, iedere missie, een sterk merk nodig heeft om te kunnen groeien. Een merk zorgt ervoor dat mensen zich eraan willen verbinden; het zorgt voor vertrouwen. Hoe pak je dit aan?
Wat jij vast herkent:
1. Consistente merkbeleving
Eén van de grootste uitdagingen bij ondernemers ligt in het vasthouden van merkconsistentie. Terwijl de onderneming groeit, is het belangrijk om een consistente merkbeleving te behouden, overal waar klanten je tegenkomen. Denk aan je website, social media, e-mailhandtekening en andere uitingen. Streef naar eenheid in je uitstraling, je boodschap en je verhaal. Want een merk dat consistent herkenbaar is, creëert trouwe aanhangers.
2. Effectieve communicatie
De ware kunst ligt in het overbrengen van de boodschap op een heldere manier, zodat je doelgroep de kern van het merk begrijpt. Vaak richten merken zich enkel op het onbewust opscheppen over wat ze doen en hoe geweldig ze zijn, en missen dan het begrip van de behoeften van hun klanten. Vertel verhalen die je merk tot leven brengen, waarin mensen zichzelf herkennen. Personaliseer je boodschap, laat deze resoneren met de emoties en behoeften van je doelgroep. Een goed verhaal blijft hangen, wordt gedeeld en leidt tot nieuwe klanten.
3. Wees authentiek
Iedereen noemt altijd dat je ‘authentiek’ moet zijn in de positionering en marketing. Authenticiteit is geen tijdelijke trend, maar een constante oproep tot duidelijkheid en ‘echt’ zijn. Laten we naar Nike kijken, een goed voorbeeld. Bij het horen van Nike denk je onmiddellijk aan kracht, prestatie en doorzettingsvermogen. Dit is waar Nike voor staat, en ze blijven hieraan trouw. Om een authentiek merk te creëren is het noodzakelijk om heldere waarden te hebben. Makkelijker gezegd: alles wat je vanuit de onderneming doet, moet aansluiten bij de waarden. Het resultaat is dat mensen zich hierin herkennen, het onthouden, en het doorvertellen.
4. Kies wie je uitdaagt
Een gewaagde maar effectieve strategie is het benoemen van een denkbeeldige ‘vijand’ in je branche. Iets wat je als merk actief bestrijdt. Denk aan hoe Airbnb de hotelindustrie uitdaagde. Dit zorgt voor passie en een duidelijke missie. Stel jezelf de vraag: Wat is het status quo in jouw branche, en hoe kun je dat uitdagen? Het geeft je meer handvaten om tot nieuwe inzichten te komen. Wanneer je jouw branche uitdaagt, wordt je al snel een vernieuwer. Dat resulteert in aandacht en klanten, mits je de juiste keuzes maakt natuurlijk.
5. Exclusiviteit en erbij willen horen
Mensen willen graag ergens bij horen of juist exclusiever behandeld worden. Een simpele, onbewuste, vraag die door mensen hun hoofd gaat wanneer ze keuzes maken is: Hoor ik erbij of verhoogd het mijn status? Mensen houden van het gevoel ergens bij te horen waar niet iedereen toegang toe heeft. Denk aan de exclusieve beta-testers van nieuwe software of de ‘Black Card’ van American Express. Hoe kun je exclusiviteit in je merk integreren om klanten zich speciaal te laten voelen? Of juist een community bouwen waar mensen graag bij aansluiten. Door hier mee aan de slag te gaan verhoog je de aantrekkingskracht van jouw merk.
Wanneer de strategische basis staat, wordt het eenvoudiger en doelgerichter om je marketing uit te voeren. Denk aan je website, social media of de stijl van je merk. Wij verzorgen zowel de branding als de marketing. Om daarmee twee werelden naadloos met elkaar te verbinden.
Heb je nu na het lezen van deze korte tips behoefte om hier meer over te weten of heb je vragen? Neem dan contact met ons op. Of wil je direct een inspiratiesessie inplannen om jouw onderneming duidelijker en sterker in de markt te zetten? Plan dan hier de inspiratiesessie van 2 uur: Hoe sterk is jouw merk?