Een bedrijf oprichten is één ding, maar de echte uitdaging voor starters is om er vervolgens een stabiele en succesvolle onderneming van te maken. Het vinden van klanten en het uitbreiden van jouw netwerk is daarbij essentieel. Met deze 5 manieren kun jij je eerste klant vinden.
5 tips om nieuwe klanten te vinden
- Zoek binnen de juiste doelgroep naar je eerste klant
- Netwerk op meerdere manieren
- Besteed aandacht aan je zakelijke website
- Word een expert in acquisitie
- Blijf in contact met opdrachtgevers
1. Zoek binnen de juiste doelgroep naar je eerste klant
Als startende ondernemer moet je jezelf een aantal vragen stellen.
- In welke sector ben ik straks actief?
- Wat zijn mijn talenten en zwaktes?
- Voor wie zijn de diensten of producten die ik wil gaan aanbieden relevant?
Het beantwoorden van deze en andere vragen over de markt helpen je bij het bepalen van een concrete doelgroep. Dit moet je in ieder geval hebben vastgelegd voordat je potentiële opdrachtgevers of klanten actief gaat benaderen en je jouw eerste klant kunt vinden.
Een goede richtlijn is dat je in enkele zinnen jouw idee, concept of dienst duidelijk kunt omschrijven. Als het goed is, heb je dit al vastgelegd in het ondernemingsplan.
2. Netwerk op meerdere manieren
Netwerken kan tegenwoordig op verschillende manieren. Zo kun je jouw zakelijke relaties uitbreiden op netwerkbijeenkomsten die het hele jaar door op verschillende locaties worden georganiseerd. Of, sins de coronacrisis, zelfs online op afstand.
Ook kun je jouw bedrijf promoten op social media. Denk aan platformen als:
- Tiktok
Ook mond-tot-mondreclame van eerdere opdrachtgevers of oud-collega’s doet het altijd goed en kan je de nodige nieuwe (vervolg)opdrachten brengen.
Vraag mensen met wie je hebt samengewerkt om aanbevelingen en plaats deze boodschappen door op je zakelijke website. Daarnaast kun je vrienden, familie en ex-collega’s inschakelen bij de promotie van jouw startup. Het kost wat tijd en energie, maar het bouwen aan een goed netwerk is uiteindelijk de beste manier om klanten te vinden en betaalt zich uiteindelijk zeker terug.
3. Besteed aandacht aan je website
Bedrijven zoeken steeds vaker op internet naar geschikte opdrachtnemers en aanbieders van bepaalde diensten of producten. Het is dus zaak om je niet alleen goed te presenteren op netwerkbijeenkomsten, maar hiervoor ook een professionele zakelijke website te (laten) maken.
Om goed te scoren bij de zoekresultaten in Google, is het verstandig om zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen. Vergis je niet: dit is in veel gevallen een tijdrovende klus.
4. Word een expert in acquisitie
Acquisitie is een andere term voor klanten werven. Het komt geregeld voor dat startende ondernemers heel actief zijn op het gebied van acquisitie tijdens de start van het bedrijf, maar dat deze activiteit langzaam maar zeker afneemt naarmate zij meer klanten of opdrachtgevers hebben gevonden.
Hoewel deze strategie niet per definitie voor financiële problemen hoeft te zorgen – ook mond-tot-mondreclame kan je best ver brengen in je bestaande netwerk – is het verstandig om het actief plegen van acquisitie nooit helemaal naar de achtergrond te laten verdwijnen.
Beter is het om jezelf te bekwamen in de kunst van acquisitie en hieraan wekelijks een vast aantal uren te besteden, ook wanneer je net aan de slag bent gegaan voor een eerste klant of nieuwe opdrachtgever.
Een ondernemer moet altijd vooruit blijven kijken.
5. Blijf in contact met opdrachtgevers
Of je nou een aannemersbedrijf bent gestart of aan de slag gaat als zelfstandige HR-consultant: de kans is vrij klein dat je in jouw branche en regio de enige ondernemer bent.
Het is dus zaak om het contact met je opdrachtgevers warm te houden. Dit kan zowel gaan om een klant waarvoor je eerder een opdracht hebt uitgevoerd of om een potentiële nieuwe opdrachtgever.
Het is daarom belangrijk dat je met enige regelmaat iets van je laat horen en laat weten dat je eventueel tijd kunt vrijmaken voor het aannemen van nieuwe klussen. Stel dat je op een netwerkbijeenkomst hebt gesproken met een potentiële opdrachtgever.
Het klikte, maar hij had op dat moment nog geen behoefte aan jouw product of dienst. Als je het contact warm houdt, zal hij bij nieuwe ontwikkelingen sneller aan je denken dan wanneer je nooit meer iets van je laat horen.