Alles wat je moet weten over: groeikapitaal

Groeikapitaal is kapitaal dat gebruikt wordt om het bedrijf naar een volgende ondernemingsfase te loodsen. Groeikapitaal, ook wel groeigeld genoemd, zorgt ervoor dat de ondernemer financiering heeft om het bedrijf te laten groeien. Dit kan onder andere door het aantal werknemers te vergrootten, de productielijn op te schalen of een buitenlandse markt te betreden.

Hoe zorg je dat facturen snel worden betaald

Vroege groeifase en groeifase

Met groeikapitaal bereikt het bedrijf de volgende fase. Deze groeifase bestaat uit de vroege groeifase en de groeifase. De vroege groeifase komt nadat het bedrijf succesvol is gestart, de eerste klanten het product/de dienst afnemen, maar er nog geen winst is. Er is dan meestal groeikapitaal nodig van tussen de 150.000 en 300.000 euro. Het groeikapitaal wordt dan verschaft door informal investors of kleinere participatiemaatschappijen.

De next-step

In de groeifase is er een stabiele basis in het bedrijf neergezet, maar het is duidelijk de tijd voor de next-step. Er wordt wel winst gemaakt, maar om de volgende stap te zetten is groeikapitaal nodig. Een ondernemer heeft meestal een financieringsbehoefte van tussen de 300.000 en 1.000.000 euro. Het groeikapitaal wordt dan verstrekt door informal investors, participatiemaatschappijen of particulier venture capital (super informal/familiy office).

Wat te doen met groeikapitaal?

Groeikapitaal zorgt ervoor dat een bedrijf de volgende fase in de ondernemingscyclus kan bereiken. Dit kapitaal wordt veelal door diverse investeerders ingebracht. Maar wat doen de meeste ondernemers met het groeikapitaal om de groei te realiseren?

Wat zijn de verschillen tussen een eenmanszaak en BV

Groeikapitaal voor mensen aannemen

De eerste investering met groeikapitaal wordt vaak in een verkoper/salesmedewerker gestopt. Om het bedrijf te laten groeien, zal er in eerste instantie meer producten en/of diensten verkocht moeten worden.

Groeikapitaal voor marketingactiviteiten

Groeikapitaal gebruiken voor marketingactivisten is ook een veelgedane investering. Een bedrijf dat nieuw op de markt is zal veel lawaai moeten maken om onder de aandacht van klanten te komen.

Groeikapitaal voor huisvesting

Een businessidee begint meestal klein en ondernemers sleutelen aan het plan op hun zolderkamer. Maar na de eerste groei – vooral bij een productiebedrijf – knapt het bedrijf al uit zijn jasje.

Groeikapitaal voor efficiënte/grotere aantallen

Groeien betekent niet altijd meer. Een efficiëntere productielijn kan ook voor groei zorgen. Maar bij een dienstverlenend bedrijf kan een groter aantal verkochte pakketten daadwerkelijk voor groei zorgen.

Groeikapitaal voor internationale expansie

De ultieme groeistap voor ondernemers is de stap van internationale expansie. Nederland blijft relatief gezien een klein land in de wereld. Een buitenlandse markt betreden kan daarom voor forse groei zorgen.