Aansprakelijkheid werkgever: waarom en wanneer?

Start

Als werkgever word je snel aansprakelijk gesteld voor de schade die is veroorzaakt door werknemers van jouw bedrijf. Er zijn veel vormen van schade. Denk aan schade aan gebouwen, aan voertuigen of letselschade bij betrokkenen. Daarnaast kan er financiële schade zijn door een beroepsfout. Ook brandschade of schade aan het milieu kan op jouw bedrijf verhaald worden. Als werkgever kun je ook een schadeclaim krijgen van je eigen werknemer. Bijvoorbeeld na een bedrijfsongeval. Of jij als werkgever aansprakelijk bent, is mede afhankelijk van de oorzaak, de vorm van schade en de maatregelen die je hebt getroffen om schade te voorkomen.

Zorgplicht als werkgever

Als werkgever heb je namelijk een zorgplicht. Je moet zorgen voor een veilige en goede werkomgeving voor je medewerkers. Daarnaast moet je werknemers instructies geven om veilig en gezond te kunnen werken. Deze verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat je bedrijf al snel aansprakelijk is als het toch misgaat.

Als een werknemer bijvoorbeeld bewust roekeloos heeft gehandeld kan hij zelf aansprakelijk worden gesteld. In de wet (art. 7:661 BW) staat namelijk dat als een werknemer tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst schade toebrengt, hij of zij niet aansprakelijk is, behalve er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.

Bewuste roekeloosheid betekent dat je medewerker overgaat tot risicovol gedrag terwijl hij zich bewust is van het risico dat hij neemt. Bijvoorbeeld als hij een grap wil uithalen met een collega terwijl hij weet dat het verkeerd kan aflopen. In zulke gevallen kan een rechter beslissen dat je werknemer zelf (een deel van) de schade moet vergoeden.

Er zijn verschillende vormen van aansprakelijkheid, namelijk:

Bedrijfsaansprakelijkheid

Als er een ongeval plaatsvindt op de werkvloer, onderweg of op een externe werklocatie krijg je waarschijnlijk te maken met bedrijfsaansprakelijkheid. Zeker als je werknemer erbij betrokken is. Bedrijfsaansprakelijkheid gaat over fysieke schade (letsel) en schade aan bezittingen. Bijvoorbeeld als een van je werknemers per ongeluk de gevel beschadigt van een winkelpand of een medewerker verwondt tijdens werkzaamheden.

Beroepsaansprakelijkheid

Met name in de zakelijke dienstverlening ligt een beroepsfout op de loer, dit betekent dat jij of je werknemer een fout heeft gemaakt in de uitoefening van jullie beroep. Vaak gaat het om een verkeerd advies, plan, ontwerp of contract waardoor jouw klant of opdrachtgever financiële schade oploopt.

Je kunt je zowel voor bedrijfsaansprakelijkheid als voor beroepsaansprakelijkheid verzekeren.

Een aansprakelijkheidsverzekering is niet bij wet verplicht, maar een beroepsorganisatie, branchevereniging of opdrachtgever kan je wel verplichten om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Zo eisen overheden (bij aanbestedingen) en bemiddelingsbureaus vaak dat je een eigen aansprakelijkheids¬verzekering hebt.

Dit artikel delen:

Lees meer:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan