De 5 meest voorkomende fouten van beginnende ondernemers

Start, ZZP

60% Van de startende bedrijven bestaat niet meer na 3 jaar. Dat is echt heel veel. De redenen waarom ondernemers stoppen zijn divers en sommige ondernemers starten daarna weer een ander bedrijf. Want vaak zit ondernemen in je bloed. Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf continuïteit heeft? Op onze website vind je diverse tips over hoe je klanten kunt werven en hoe je personeel kunt behouden. Ook geven we je korting op bepaalde diensten die een bedrijf nodig heeft. Zoals je weet loop je risico’s als je een bedrijf hebt. Met een aantal eenvoudige acties kun je bepaalde risico’s verminderen. Wat kun je doen om jezelf en jouw bedrijf te beschermen? Vermijd de volgende veelvoorkomende fouten.

1. Geen onderzoek doen als ZZP-er

Vaak zijn ondernemers bevlogen door hun eigen idee. Ze bijten zich vast in hun plan, met volledige focus en oogkleppen op. Zonder goed marktonderzoek te doen. Want om een bedrijf te voeren, heb je klanten en een afzetmarkt nodig. Ik heb meerdere keren, met name in de tech sector gezien, dat op min of meer hetzelfde moment verschillende mensen hetzelfde idee hebben en ontwikkelen. Zonder dat ze kijken wat hun concurrenten doen. Zijn de concurrenten verder in de ontwikkeling, hebben zij belangrijke strategische samenwerkingen gesloten? Op zich is het helemaal niet erg als er concurrenten zijn. Vaak betekent dat dat er een markt is voor jouw product of dienst. De vraag die je jezelf moet stellen is: wat maakt jou uniek en, een tweede vraag: hoe ga jij de markt veroveren?

Definieer een duidelijke visie, stel doelen, doe marktonderzoek en maak een marketingplan. Een businessplan kan je helpen om een kader te creëren. Het proces van het schrijven van een businessplan dwingt je ertoe te onderzoeken en te verwoorden wat jouw visie is en hoe je het kunt laten uitgroeien tot een succesvol bedrijf. Het houdt je scherp en helpt je in gesprekken met investeerders.

2. Niet de juiste medeoprichter van je bedrijf

Vaak zie je, of het nu gaat om het aannemen van personeel of het vinden van een medeoprichter, dat mensen een kopie van zichzelf zoeken. Dat is vertrouwd, je begrijpt hoe de ander denkt en zit van nature op één lijn. Toch is dit niet de formule voor succes: een bedrijf heeft meerdere persoonlijkheden nodig, mensen met verschillende capaciteiten. Persoonlijk verzamel ik bij voorkeur mensen om me heen met andere kwaliteiten. Dat kan soms tot discussies leiden en die kunnen best heftig zijn. Toch is dat niet erg zolang je maar goed in gedachten houdt, dat je ergens over praat om het bedrijf verder te helpen. Je samen tot de beste uitkomst komt. De discussies zijn zakelijk en moet je niet persoonlijk nemen. Doel is de beste uitkomst voor je bedrijf.

Dus start een bedrijf met iemand die andere skills heeft dan jij. Je beste vriend hoeft niet per se de beste medeoprichter te zijn. Jouw medeoprichter moet je aanvullen. Het beste team bouw je met personen die complementair aan elkaar zijn. Als je nog niet eerder met iemand hebt samengewerkt, is het geen gek idee om eerst een tijdje te proberen of en hoe de samenwerking werkt voordat je het officieel maakt. Onder startups de nummer 1 reden van falen: onenigheid tussen founders. Vergeet ook nooit een aandeelhoudersovereenkomst te sluiten tussen jou en je medeoprichter.

Daarnaast is het goed om duidelijke afspraken met elkaar te maken, niet zozeer juridisch als moreel, en hetgeen je van elkaar verwacht uiut te spreken en vast te leggen. We nomen dit prediation en één van onze partners Voorkans biedt deze dienst aan.

3. Niet de juiste rechtsvorm kiezen voor je onderneming

De meerderheid van de bedrijven staat geregistreerd als een eenmanszaak of VOF. Besef dat je bij deze rechtsvormen privé risico loopt als het niet goed gaat omdat er geen juridische scheiding tussen het vermogen van het bedrijf en het vermogen van de ondernemer is. Dit betekent dat je privévermogen kan worden aangesproken door schuldeisers van jouw bedrijf.

Een BV is een aparte juridische entiteit met een afgescheiden vermogen. Dit vermindert de kans dat jouw persoonlijke bezittingen (zoals je huis, auto en bankrekeningen) in gevaar komen, indien jouw bedrijf wordt aangeklaagd of schulden niet kan voldoen. Met een BV stel je jouw privévermogen veilig en kun je zorgeloos ondernemen. Fiscaal gezien, kan een VOF of eenmanszaak voordeliger zijn als je beperkte winst maakt.

4. Iemand op zijn woord vertrouwen

Tijd besparen door geen contract op te stellen? Iemand gewoon op zijn woord vertrouwen? Geen goed idee. Inderdaad mondelinge afspraken zijn ook afspraken, maar veel moeilijker te bewijzen. Het risico bestaat altijd dat iemand zijn afspraken niet nakomt.
Zorg voor dus voor het schriftelijk vastleggen van afspraken, zodat je geen onnodige risico’s loopt. Discussies en onduidelijkheid zijn snel de wereld uit met contracten. Het kost even wat tijd en geld om deze te laten maken, maar besef dat geschillen en aansprakelijkheden fataal kunnen zijn voor je bedrijf.

5. Geen bescherming intellectuele eigendom

Als je iets bedenkt, is het belangrijk dat je jouw ideeën en werk goed beschermt. Je zou niet de eerste zijn die iets goeds of revolutionairs verzint, waarbij anderen met de eer gaan strijken. Of er echt geld mee verdienen. Maak het anderen dus niet makkelijk om er met jouw ideeën of werk vandoor te gaan. Registreer je merk, zorg dat het bedrijf eigenaar is van auteursrechten op werken uitgevoerd door derden, vraag een octrooi aan voor jouw uitvinding en bescherm je handelsnaam. Daarnaast is het belangrijk vertrouwelijk bedrijfsinformatie goed te beschermen. Vraag iedereen die toegang heeft tot deze informatie een NDA (geheimhoudingsovereenkomst) te tekenen.

Voor werknemers kan een concurrentiebeding belangrijk zijn. Ook is het belangrijk om de afspraken over wie eigenaar wordt van rechten op werken die tijdens werktijd worden ontwikkeld goed vast te leggen. Als je niet in staat bent om intellectuele eigendomsrechten af te dwingen, kan het een pijnlijke kwestie zijn als blijkt dat je geen aanspraak kunt maken op essentiële onderdelen van het succes van je bedrijf.

 

Dit artikel delen:

Lees meer:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan