Hoe groei je je bedrijf met bestaande klanten?

In deze fase heb je een klantenbestand. In plaats van nieuwe klanten werven, kun je meer omzet uit bestaande klanten halen.

Uiteindelijk wil je naar een situatie toe dat klanten jou weten te vinden in plaats van dat jij op zoek gaat naar een klant. Hoe doe je dat? Het mooiste is het natuurlijk als de ene klant je bij de andere aanbeveelt. Vroeger gebeurde dat alleen mond-tot-mond, tegenwoordig voor een groot deel online.

Wat is daarvoor nodig?

Je bedrijf laten groeien met bestaande klanten

Hoe je groeit met bestaande klanten

Zowel in de B2B-markt als in de B2C markt zijn bedrijven gefocust op het binnenhalen van nieuwe klanten. Terwijl dit niet de effectiefste strategie is als je groei wil bewerkstelligen. Om te groeien, kun je je het beste richten op klantbehoud.

Als je omzet toeneemt, groeit je bedrijf. Om zo veel mogelijk omzet te halen, moet je zoveel mogelijk uit klanten halen. Je wil je bestaande klanten goed behandelen want je wil dat ze trouw aan je blijven. Want voor elke klant die weggaat, moet je een nieuwe werven, wat vaak gepaard gaat met hoge acquisitiekosten.

Klantbehoud leidt tot duurzame groei

Het is zoveel efficiënter als je je focus legt op klantbehoud. Je klanten hebben al interesse getoond, ze weten wie je bent, wat je doet en wat ze van jou kunnen verwachten. Ieder contactmoment of gemist contactmoment heeft effect op de klanttevredenheid.

Zorg dat je naast een goed product ook zorgt voor goede service en waardevolle contactmomenten biedt. Des te meer zijn klanten tevreden én waardevol. Tevreden klanten brengen weer nieuwe klanten aan.

Klanten werven

Je kunt op verschillende manieren nieuwe klanten werven. Kies enkele manieren om daar goed in te worden, dat is beter dan om alle manieren te proberen. Ga je actief adverteren, laat je tevreden klanten producten aanbevelen of is telefonische verkoop iets voor jou?