Retentiemanagement om geen personeel (onnodig) te verliezen

voorkomen dat je eerste medewerkers ontslag nemen

Geschreven door

MKB Belangen

Gepubliceerd op

Categorie

Deel dit artikel

Retentiemanagement om geen personeel (onnodig) te verliezen

Je leiderschapsstijl bepaalt of personeel blijft of ontslag neemt en bepaalt daarmee of je bedrijf kan groeien. Het is de manier waarop jij je werknemers aanstuurt, steunt en enthousiast maakt om een bepaald doel te bereiken.

De mensen met wie je begon, je eerste medewerkers met wie je zij aan zij vocht om er een succes van te maken. Zonder hen was het misschien wel niet gelukt. Veel ondernemers houden hun eerste medewerkers de hand boven het hoofd. Juist omdat zij er vanaf het begin bij waren, kregen zij steeds meer verantwoordelijkheid, die niet gebaseerd is op kennis en kunde. Nieuw personeel heeft soms meer kennis en vaardigheden waardoor de interne organisatie zou moeten veranderen. Het is moeilijk, maar soms moet je afscheid nemen van medewerkers van het eerste uur om de groei van je bedrijf niet te belemmeren.

In andere gevallen wil je juist je eerste medewerkers behouden om de groei van jouw bedrijf te consolideren en beheersbaar te houden. Zij hebben je geholpen om te komen waar je nu bent. Hoe voorkom je dat deze mensen vertrekken?

  • creëer een sterke organisatiecultuur
  • betrek jouw werknemers bij de ontwikkelingen
  • zorg voor kansen tijdens de groei

Creëer een sterke organisatiecultuur

Een sterke organisatiecultuur trekt nieuwe talenten aan én houd jouw huidige werknemers betrokken bij jouw bedrijf. De organisatiecultuur, werknemersbetrokkenheid en employee brand proposition bepalen of medewerkers bij je willen en bij je willen blijven werken. Let ook goed op de onderlinge verhoudingen tussen werknemers. Het is belangrijk dat er een klik is, zowel zakelijk als persoonlijk.

Betrek jouw personeel bij de ontwikkelingen

Deel jouw visie en vertel recente ontwikkelingen aan je personeel. Laat jouw werknemers weten wat je van hen verwacht. Geef hen vervolgens de kans om hun mening te geven.

Wanneer medewerkers weten hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan de organisatiedoelen, zijn ze meer betrokken. Het is heel belangrijk dat jij je waardering uitspreekt. Daardoor zullen ze eerder geneigd zijn om bij jouw bedrijf te blijven.

In periodes van groei is het onrustig in de organisatie. Juist dan moet je jouw werknemers zo tevreden mogelijk zien te houden, en communicatie en waardering zijn daarbij belangrijk.

Zorg voor kansen tijdens de groei

Om de beste talenten binnen de organisatie te houden, moet je hen kansen bieden voor persoonlijke en professionele groei. Je kunt personeel ook intern werven: je moet de medewerkers in nieuwe functies trainen en ondersteunen.

In periodes van groei moet je investeren in jouw werknemers. Dat kan door hen te trainen en op te leiden met evt en promotie als gevolg.

Schrijf je nu gratis en vrijblijvend in voor de nieuwsbrief!