Steeds minder zelfstandigen kiezen voor personeel. Van de twee miljoen bedrijven in Nederland is bijna twee derde zzp’er. Het merendeel van de ondernemers heeft dus geen personeel. Ben je zelfstandige zonder personeel (zzp) of eenmanszaak of heb je een BV, maar krijg je meer werk dan je aankunt?
Waar moet je zoal op letten bij het aannemen van je eerste personeelslid als zelfstandig ondernemer?
Personeel aannemen als zelfstandige
Vaak wordt gedacht dat zzp’ers met een eenmanszaak geen personeel kunnen aannemen. Dat is niet waar, je kunt met een eenmanszaak wel degelijk mensen in dienst nemen. Uiteraard ben je bij je eerste werknemer geen zelfstandige zonder personeel meer.
De stap van zelfstandige naar werkgever is groot. Het is best een grote verantwoordelijkheid om iemands ‘baas’ te zijn. Hoeveel loon betaal je en wat als je iemand moet ontslaan?
Wanneer jouw onderneming start met groeien, zul je steeds meer van dat oorspronkelijke werk uit handen geven. Je krijgt daarvoor meestal organisatorische taken terug, zoals het aansturen van personeel.
Vraag je altijd twee dingen af:
- Vind je de organisatorische taken leuk? Vaak ben je je bedrijf begonnen vanuit een passie, het managen van een bedrijf is heel wat anders! Ben je graag inhoudelijk bezig? Dan kun je je afvragen of jij het wel leuk zult vinden.
- Wat doet het aannemen van personeel met je marge en winst en hoe verhoudt zich dat tot de risico’s die je neemt? Want het aannemen van personeel brengt risico’s met zich mee in die zin dat een medewerker langdurig ziek kan worden, niet blijkt te voldoen etc.
Als goede werkgever moet je een personeelsbeleid opzetten. Je moet nadenken over hoe je wilt leidinggeven, wat jij van mensen verwacht en wat zij van jou mogen verwachten. Het is belangrijk deze verwachtingen over en weer te bespreken en afspraken te maken over de manier van samenwerken. Ten slotte is het belangrijk om doelstellingen af te spreken, beoordelings- en functioneringsgesprekken te houden en een personeelsdossier aan te leggen.
Werkzaamheden delegeren
Het is de uitdaging om jouw personeel mee te krijgen met de doelstellingen van je bedrijf. Dat betekent dat je mensen moet kunnen motiveren en in staat moet zijn om werkzaamheden te delegeren. Vooral dat laatste blijkt in de praktijk niet altijd even makkelijk. Je hebt misschien het gevoel dat niemand het zo goed kan als jij, maar dat is niet per definitie zo.
Personeelskosten
Wanneer je beslist of je wel of geen personeel aan zult nemen, spelen de personeelskosten een doorslaggevende rol. In beginsel moeten medewerkers meer opleveren dan ze kosten. De kosten bestaan niet alleen uit salaris, maar je moet ook loonbelasting en sociale premies afdragen aan de Belastingdienst.
In deze krappe arbeidsmarkt, kun je medewerkers beter goed en marktconform belonen. Met een minimumloon houd je jouw medewerkers niet gemotiveerd. Overigens kun je je medewerkers ook op andere wijze motiveren en aan je binden.
In veel branches ben je als werkgever verplicht een pensioen voor je personeel te regelen.
De personeelskosten kunnen hoger uitvallen als een werknemer uitvalt door ziekte. In dat geval moet je maximaal twee jaar lang het loon doorbetalen. Hier kun je je bedrijf overigens wel voor verzekeren.
Wat als een medewerker niet functioneert?
Als een werknemer niet goed functioneert, moet je dat als werkgever kunnen aantonen. Als je daar niet in slaagt, kun je een hoge ontslagvergoeding moeten betalen. Andere verplichtingen kunnen voortkomen uit cao’s. Daarin kunnen afspraken staan waar jij je als werkgever aan moet houden. Zorg daarom altijd voor een goede arbeidsovereenkomst, neem een proeftijd op waarin je zonder uitleg van een werknemer af kunt en denk na over de duur van de overeenkomst.