Algemeen

Wat u moet weten over het inschakelen van een incassobureau4 min lezen

Door: 8 februari 2017 Geen Reacties

Als een rekening écht open blijft staan, komt er een moment waarop u moet beslissen wat de volgende stap zal zijn. Maar wat? Hoe? En wanneer? Hier de belangrijkste tips en weetjes over het uit handen geven van een vordering aan een derde partij.

1. Weet WAAROM een factuur onbetaald blijft

Het is een feit dat slecht betalende debiteuren óók vaak slecht bereikbaar zijn. Zet dus alles op alles om ze minimaal één keer gesproken te hebben over de rekening. Het klinkt misschien raar, maar de meeste mensen doen wat ze beloven. Dát is ook de reden waarom ze u ontwijken: als een belofte eenmaal gedaan is, wordt die in de regel ook nagekomen. Beter om niets te beloven dus…

Wat u eigenlijk moet weten, is of er sprake is van onwil of onmacht om te betalen. Als de onwil verband houd met de geleverde dienst, moet u hier met de klant over in gesprek gaan, zelfs al vindt u het eigenlijk onterecht. Pas als u de klant echt niet (verder) tegemoet wil of kan komen, bereikt u het einde van de vriendelijke weg.

In het geval van onmacht, is er een andere afweging te maken. Is er helemaal geen geld, of staat u “gewoon” achteraan in de rij? Dit leggen we verder uit in punt 4.

2. Weet of u de klant in de toekomst wilt behouden

Veel mensen vinden het moeilijk om een vordering uit handen te geven, omdat het (meestal) het einde van de relatie betekent. Het is belangrijk dat u van tevoren uw standpunt hierover bepaalt. En natuurlijk onder welke voorwaarden de klant eventueel nog eens terug mag keren.

Als u de relatie in principe wilt behouden, moet u voor een incassobureau kiezen dat hiernaar streeft, in het andere geval kiest u een incassobureau dat zich wat harder opstelt. Dit zijn zaken die u vooraf moet bespreken met het incassobureau.

3. Wat kan een incassobureau dat u zélf niet kunt?

Het antwoord is misschien ontluisterend: HELEMAAL NIETS. Een incassobureau heeft geen enkel middel of instrument dat u zelf niet heeft. Waarom werkt het vaak dan toch wel? In de eerste plaats omdat de meeste mensen niet weten dat een incassobureau eigenlijk niets kan. De tweede reden is dat een incassobureau honderd procent gefocust is op het binnenhalen van vorderingen, terwijl een ondernemer een veel commerciëlere bril op heeft. De combinatie van beide zaken, vasthoudendheid en het voortdurend dreigen met consequenties, zorgt ervoor dat veel mensen het incassobureau uiteindelijk wél betalen.

4. Incassobureau, deurwaarder of advocaat?

Veel mensen denken dat het een goed idee is om meteen de deurwaarder in te schakelen. Dit is onzin, want een deurwaarder kan pas iets als er een vonnis van de rechter is. Pas dan gaat deze bijvoorbeeld beslag leggen. Toch hebben veel deurwaarders een incassopraktijk. Hiermee doen ze niets anders dan een “gewoon” incassobureau, ze maken gebruik van de onwetendheid van mensen in de hoop dat hun briefpapier angst inboezemt.

Uiteindelijk, als er nog steeds niet betaald is, zal het incassobureau (dus ook de deurwaarder) u vragen of er een juridische procedure ingesteld moet worden. Die beslissing is altijd aan u.

Pas op dit punt wordt een advocaat ingeschakeld. Dat had ook direct gekund, dit scheelt gemiddeld twee maanden. Echter, de advocaat is véél duurder, en ook deze kan uiteindelijk alleen via een rechtszaak de betaling afdwingen. Zeker in het geval van onmacht, is het aan te raden om direct een advocaat in te schakelen en een vonnis te verkrijgen. Dit is de enige manier om nog vóórdat er een faillissement uitgesproken wordt, geld los te krijgen. Maar, let altijd op de verhouding tussen de kosten en de mogelijke opbrengsten!

5. Kies ik een no cure no pay incassobureau of één waarbij ik vaste kosten moet betalen?

No cure no pay incassobureaus verhalen hun kosten op de debiteur. Zij krijgen alleen geld als de debiteur betaalt. Kosten verhalen op de debiteur doet in principe elk incassobureau, maar in dit geval is dat ook de enige bron van inkomsten. Het voordeel is dat het u als opdrachtgever helemaal niets kost. Alleen als er betaald wordt, staat u een deel van de betaling af.

Nadeel is dat zulke incassobureaus het zich natuurlijk niet kunnen veroorloven om teveel tijd te steken in moeilijke zaken. Zij werken meestal volgens een standaard benadering, zoals een paar brieven, emails en een telefoontje, maar als dit niets oplevert, haken ze af. Zij kunnen simpelweg niet veel tijd investeren in een onzekere opbrengst.

Er zijn ook incassobureaus die vooraf (en vaak ook gaandeweg) een vergoeding vragen aan hun opdrachtgever. Het voordeel hiervan is dat zij zich (blijven) inzetten, ook als de debiteur niet meteen in beweging komt. Vaak zijn deze incassobureaus ook veel beter in het bewaren van de commerciële relatie, zij hoeven zich namelijk niet zo agressief op te stellen en benaderen de debiteur in de regel wat genuanceerder.

De keuze voor de één of de ander bepaalt u door te kijken naar uw relatie met de klant, de hoogte van het bedrag én de uitkomst van de communicatie die u zelf al over de onbetaalde rekening heeft gehad.