Je kunt op verschillende manieren nieuwe klanten werven. Kies enkele manieren om daar goed in te worden, dat is beter dan om alle manieren te proberen. Ga je actief adverteren, laat je tevreden klanten producten aanbevelen of is telefonische verkoop iets voor jou?
De methoden voor klanten werven op een rijtje
Mond-tot-mondreclame en herhalingsaankopen
De meeste bedrijven verkopen vooral aan tevreden klanten, of relaties daarvan. Houd contact met voormalige klanten en vraag of ze je willen aanbevelen of als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef huidige klanten een voordeel als ze actief nieuwe klanten voor je werven.
Koude acquisitie
Koude acquisitie is niet makkelijk en onder de huidige wetgeving mag je niet zomaar mensen bellen. Daarom genereren veel bedrijven online leadse, zogenaamde warme leads, die ze laten nabellen.
Netwerken
Sluit je aan bij een branchevereniging, ga naar borrels en stel mensen aan elkaar voor. Netwerken is een manier om nieuwe klanten te werven.
Weggevers
Geef gratis workshops, e-books of organiseer een open huis-dag waarbij mensen eens binnen kunnen kijken. Houd een wedstrijd waarbij een klant het leukste product kan kiezen, of waarbij een deelnemer een gratis product kan winnen.
Publiciteit
Stuur alle lokale media maandelijks een persbericht. Doe een reclamefolder door de bus of leg ze op strategische plekken neer.
Internet
Stuur klantrenen belangstellenden een (twee)wekelijkse nieuwsbrief per e-mail (e-mailmarketing) of plaats met enige regelmaat handige blogs of nieuwsberichten op je website.
Reclame
Adverteer in een lokaal nieuws- of vakblad of zeer gerichte website of via zoekmachines. Je kunt ook een sportclub in jouw buurt sponsoren.
Hoe werf je nieuwe klanten?
Heb jij enig idee waarom klanten voor jou kiezen? Navraag bij je bestaande klanten kan inzicht geven. Vaak zullen er veel overeenkomsten zijn tussen de verschillende redenen waarom een klant voor jou kiest. Deze informatie kun je gebruiken bij het werven van nieuwe klanten.
Om iets te verkopen heb je een duidelijke boodschap nodig. Dat betekent dat je keuzes moet maken wanneer je actief potentiële klanten gaat werven. Een eerste stap is om één of enkele producten of diensten te kiezen waarvoor je actief gaat werven en daarvoor een doelgroep te bepalen.
De volgende stap is het bepalen van jouw werkwijze. Wil je klanten binnenhalen via persoonlijk contact? Met een crm-systeem kun je eenvoudig bijhouden hoe het eerdere contact is verlopen, en wat er is besproken.
Of wil je klanten werven via online marketing? Dan is het belangrijk om vooraf goed te bepalen hoeveel een nieuwe klant je waard is, zodat je kunt terugrekenen hoeveel geld je aan online advertenties mag spenderen per klant, lead of zelfs per klik.
Kies aanvankelijk één kanaal want het is tijdrovend om één kanaal optimaal in te zetten. Vaak duurt het even voor je voldoende bereik en vertrouwen hebt opgebouwd.
Ook al ben je in meerdere dingen goed dan nog is het slim om bij het werven van nieuwe klanten te focussen op een beperkt aanbod en kanalen en een afgebakende doelgroep.
Van prospect naar een nieuwe klant
Zoals je hebt gelezen, kun je op verschillende manieren klanten werven. Dat begint met contactmomenten met de doelgroep. Met contact alleen ben je er nog niet. Hoe maak je van prospects klanten?
Het vinden en in gesprek raken met een potentiële klant is de eerste stap. Wees ervan bewust dat verkopen is een talent wat de één meer heeft dan de ander, maar uiteindelijk is het overgrote deel gewoonweg ervaring. Oefening baart kunst. Investeer dan ook in je kwaliteiten en ervaring. Neem eens een workshop of verkooptraining en leer hoe ook jij nieuwe klanten kunt werven. Zorg voor een goede website en als het kan referenties. Gebruik trucjes op prospects over de streep te trekken, zoals het geven van korting, winacties enz.